De ce este Romania altfel? Ce pot face eu ca s-o schimb?

spirit civicAm incercat sa astern aceste cateva randuri deoarece de-a lungul timpului am avut mai multe discutii cu diverse persoane cu privire la subiecte din categoria „de ce este Romania altfel” ca sa folosesc titlul cartii lui Lucian Boia si ce se poate face ca sa imbunatatim situatia.

Pot spune ca am identificat cateva categorii de oameni printre cei cu care am incercat sa discut pe aceasta tema:

1 – incapabili intelectual sa abordeze o astfel de problematica;

2 – indiferenti legat de subiect (nu-i intereseaza pentru ca sunt cei care ar trebui sa fie atinsi de un astfel de demers, nesimtiti sau indiferenti pur si simplu);

3 – interesati de subiect, dar se rezuma la discutii si argumentari foarte vehemente dar cand vine vorba sa faca ceva concret nu fac nimic pentru ca necesita efort mai mult sau mai putin.

4 – interesati de subiect, vor sa faca ceva dar au o latura de vanitate, vor sa schimbe ceva dar ceva maret, nu „nimicuri” si sfarsesc evident prin a nu face nimic;

eu am sa va propun inca o categorie din care fac parte foarte putini, din ce in ce mai putini:

5 – anume aceia care considera ca o schimbare macro si imediata nu se poate face decat printr-o schimbare politica foarte adanca, lucru imposibil dealtfel si prefera sa abordeze problema maximizand aportul propriu concret pentru corectarea derapajelor folosind parghiile disponibile.

Pentru ultima categorie enumerata exemplu public cel mai la indemana de dat este cel al lui Nicusor Dan. Realizarile lui sunt incontestabile si spun eu pe segmentul abordat de el au avut si consecinte benefice imediate.

Exercitiul pe care vi-l propun eu este urmatorul, ganditi-va daca fiecare la randul nostru ,cei din categoriile 3-5, am avea initiative punctuale in domeniul nostru de activitate, in comunitatea noastra, in viata de zi cu zi, oare nu cumva cumulul unor astfel de actiuni pot sa duca la o imbunatatire in generala  societatii in care traim?

Decat sa asteptam „sa faca altii”, sau sa ne gandim ca maine o sa vina „o viitura” si o sa curete clasa politica, administrativa si o sa primim fiecare un vaccin de educatie astfel incat o sa ne faca mai civilizati si mai responsabili, sau sa consideram ca ceea ce putem face noi este o picatura intr-un ocean si nu conteaza oricum, nu ar fi mai bine sa incepem sa contribuim fiecare cu bucatica lui?

Si pentru ca poate pentru unii am fost cam vag in exprimare imi voi permite sa dau cateva exemple de astfel de actiuni care pot fi facute dar si cateva care le-am facut deja si au avut un rezultat mai mic sau mai mare.

Mergeti la un restaurant si dupa ce plecati de acolo constatati ca mancarea nu a fost tocmai cum trebuie, ca sa ma exprim asa. Faceti o reclamatie la ANPC sau nu? Daca o veti face exista posibilitatea ca dupa ce o sa-si ia cateva amenzi acel restaurant sa fie un pic mai atent sau o sa dispara. Daca nu o sa faceti acest lucru sigur nu se va schimba nimic, poate chiar se va inrautati si vor suferii si altii in mod cert. Efortul nu este mare, este mai mult vorba de vointa si de increderea ca ceea ce faci ajuta.

Pe strada pe care locuiti, daca observati ca un capac de canal aflat pe trotuar lipseste, aveti o atitudine de genul „uite domne ce nemernici nu pun si ei un nou capac, o sa cada cineva” sau luati initiativa si dati un telefon sau trimiteti un email?

Ca sa intaresc cele de mai sus si sa va demonstrez ca actiunile fiecaruia dintre noi pot genera cel putin efecte imediate, postez mai jos cateva din actiunile mele. Dar oare putinul obtinut de fiecare dintre noi, daca devenim din ce in ce mai multi, nu se poate materializa intr-o imbunatatire in general a tot ceea ce ne inconjoara?

sesizare politia rutiera trecere de pietoni

sesizare politia rutiera

SAMSUNG SAMSUNG SAMSUNGSAMSUNG

Acest articol a fost publicat în Romania asa cum vreau eu și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

